11 mei. Verslag thuisreis.

13 mei 2018

Dit is mijn laatste verslag van onze reis naar Zuid-Afrika. 's Morgens een heerlijk ontbijt gehad in Pezulu en afscheid genomen van het gastvrije personeel. Daarna begonnen aan de (lange) reis naar Nederland. Maar iedereen was ook nu weer vol goede moed voor de reis en vooral de kinderen hadden ook wel weer zin om naar huis te gaan en hun vriendjes en vriendinnetjes te zien. Af en toe gestopt onderweg voor een plas/koffiepauze of lunch. Om 17.00u kwamen we aan in de Avant Garde Lodge bij Johannesburg,waar we ook ons eerste verblijf hadden. Hier konden we ons omkleden, en werd er een maaltijd geserveerd. Wij waren de enige gasten, en als je de foto's bekijkt ziet het er gezellig uit met Martin als barman en Anne als zijn assistente. De rest vermaakte zich met een potje schaken of poolen. De kinderen mochten Marcus een "tip" aanbieden, waar hij erg blij mee was. Nadat alles weer was ingepakt, vertrokken we voor de laatste rit met het bussie naar het vliegveld. Afscheid genomen van onze vriend Marcus die ons uitbundig uitzwaaide. De controle bij de douane etc.verliep erg soepel. Ook Esther ging zonder problemen door de douane met haar grote doos met wijnglazen. Om 23.15u.begonnen we aan de vliegreis van 11 uren. Slapen in het vliegtuig viel niet mee voor de volwassen, maar de kinderen hebben een goede nachtrust gehad. Om 10.00u.veilg geland, en waren we weer terug I Nederland. Volgende "verrassing" :zijn onze koffers er allemaal? Nee dus, die van Anne zat er niet bij...Volgens de KLM moet deze binnen 48 uren terecht zijn. Er zaten geen bijzondere dingen in. Alleen wat kleren en handdoeken. En ja, dan komt het afscheid na 12 dagen met elkaar opgetrokken te zijn. Valt niet mee, en er zijn tranen. Begrijpelijk, want ja, na zo'n intensieve reis met elkaar zonder mankement of ziekte komen de emoties even boven. De taxibusjes staan op ons te wachten om ons naar de auto te brengen op weg naar Emmeloord, Zwolle en Haarlem. Bij onze thuiskomst werden we verrast met een bloemetje uit eigen tuin op tafel verzorgd door Mattie, onze oppas (enJohan) van ons huis en de kippen. Ook onze tuin ziet er prachtig uit. Terwijl het in Zuid-Afrika herfst is, is de lente bij ons in volle bloei. Thuiskomen is op deze manier ook goed! Nogmaals veel kijk en leesplezier gewenst.

1. Johan en Mattie Sikkema:
    13 mei 2018
    Ja, dan is het heel mooi thuiskomen na zo'n grote reis met kinderen en kleinkinderen en dat alles zo goed is verlopen. Hopelijk kunnen jullie hier nog lang van nagenieten. Janna nogmaals bedankt voor het prachtige reisverhaal met foto's.